OneDrive dan Kelebihannya

Nota: Post ini tidak bertujuan mempromosikan OneDrive dan saya tidak dibayar untuk menulis post ini.

OneDrive merupakan salah satu daripada service provider yang menawarkan perkhidmatan simpanan dalam awan. Anda mungkin lebih mengenali cloud storage yang lebih popular seperti Dropbox.

Post ini akan membincangkan kelebihan yang ada pada OneDrive ini dan tidak akan membuat perbandingan dengan cloud storage yang lain.

Pakej yang didatangkan oleh OneDrive ni ada 4 jenis.





OneDrive Basic 5 GB

Pakej ni adalah free. Ruang storan yang kita akan dapat guna ialah 5GB.

OneDrive 50GB

Pakej ini pula berbayar dan dibayar secara bulanan sebanyak RM9.49 sebulan. Ruang storan yang anda dapat pula ialah sebanyak 50 GB jika itu yang diperlukan.

Office 365 Personal with Premium OneDrive Features

Pakej ini adalah pakej yang ingin diketengahkan dalam post ini. Langganan adalah sebanyak RM279.99 atau RM27.99 sebulan (dibayar secara tahunan).

Jika pakej Basic 5 GB dan 50 GB tadi hanya menawarkan ruang simpanan tanpa apa-apa tambahan, pakej Office 365 Personal ini dituju kepada orang perseorangan yang menggunakan aplikasi office.

Antara kelebihan yang kita akan dapat jika melanggan pakej ini antaranya ruang storan yang besar sebanyak 1 TB (1000 GB) dan disertakan aplikasi Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook dan banyak lagi.

Sebenarnya, sudah banyak syarikat-syarikat besar yang melanggan Office 365 Personal ini untuk staff mereka. Malah kebanyakan aplikasi terkenal seperti Adobe juga memperkenalkan sistem langganan ini kerana ia lebih cost savings.

Antara kelebihan lain yang terdapat pada pakej ini ialah perlindungan daripada phishing dan malware untuk akaun Outlook.com selain tiada iklan dan ruang storan sebanyak 50 GB. Sudah pastinya ia lebih daripada cukup dengan ruang sebanyak itu.

Anda juga tidak perlu risau untuk menaiktaraf Microsoft Office kerana anda akan sentiasa dapat versi yang paling baru selagi anda melanggan pakej ini.



Saya rasa itu saja untuk kali ini. Malas da.

Most Popular!

Cara mengembalikan folder yang ditukarkan menjadi shortcut

ShowDesktop icon hilang?