Monday, July 26, 2010

Absolutely Hidden Folder

Folder tersembunyi. Mesti semua orang tau macam mana nak buat hidden folder kan. Maklum la, ada fail-fail yang kita tak mahu dilihat oleh orang lain atas sebab-sebab tertentu. Tapi hidden folder pun, tetap ada tulisan dia kan. Orang kata filename. Boleh tak korang hilangkan filename tu sekali?

Caranya ialah buat satu folder baru (mana-mana folder yang lama pun boleh jugak), rename folder tersebut dan tekan ALT+255. Filename tersebut hilang serta merta dan kita telah dapat satu folder yang tidak bernama. Digabungkan dengan fungsi hidden folder, kita dapat satu folder yang hidden sepenuhnya.

Tapi korang kena ingat la letak kat mana folder ni, kang tak jumpa terus. Untuk pengguna laptop, sila pastikan tekan butang Fn+ALT dan diikuti dengan nombor tersebut. Nombor tu bukan yang melintang kat atas keyboard tu ye, tapi yang sebelah kanan keyboard tu. Kalau tak, tak jadi la.

Dah jadi belum? Cuba la.

No comments :

Post a Comment